وبلاگ تخصصی داوران تیراندازی با کمان
وبلاگ تخصصی داوران تیراندازی با کمان

وبلاگ تخصصی داوران تیراندازی با کمان

جمهوری اسلامی ایران

پدیده دوربین - اطلاعیه کمیته مربیان و داوران

پدیده دوربین وتیراندازی با کمان

عکاسی و عکس برداری معانی مختلفی برای افراد مختلف دارد. اما نقطه ای مشترک تمامی این تعابیر و معانی، هدف برقراری ارتباط. استفاده از عکس موجب برقراری نوعی ارتباط تصویری بین افراد می شود که گاه بسیار گویا تر و موءثر تر از کلام یا نوشتار تلقی می شود.

در دنیای پر از تکنولوژی این روزها، هیچ ابزار فرهنگی ای به میزان تلفن همراه در روند فرهنگی جامعه نقش ندارد. دوربین که زمانی جزء لوکس ترین تکنولوژی در دست افراد یک جامعه بود این روزها به پیش پا افتاده ترین آنها شده تبدیل گشته است. رشد سریع کابران تلفن همراه موجب شده است که هر فردی در جایگاه خود، یک عکاس، یک خبرنگار، یک کاریکاتوریست و یک منتقد اوضاع اجتماعی و فرهنگی محسوب شود  که بیشتر این عکس ها، از حیطه توانایی و مشروعیت عکاسان حرفه ای و خبرنگاران خارج است. اما در بیشتر موارد بخصوص در کشورهای جهان سوم فرهنگ های فردی در خصوص استفاده از یک فن آوری شکل نگرفته است. بنا براین استفاده سوء از آن گسترش می یابد. این فرهنگ های فردی، گوناگون و غیر قابل کنترل اند. این گوناگونی و غیرقابل کنترل بودن برای اهداف اجتماعی و گسترش فرهنگ اجتماعی مضر است.

مسلما جامعه ورزشی هم مانند دیگر لایه های اجتماع از این موضوع مستثنی نیست . در برخی از رشته ها مانند والیبال از این موقعیت استفاده کرده و از دوربین برای اصلاح خطای داوری استفاده می کنند . اما در رشته تیراندازی با کمان هنوز چیزی به عنوان ویدئو چک وجود ندارد.

در مسابقه اخیر شاهد استفاده ورزشکاران از  دوربین تلفن های همراه بودیم که با گستردگی فراوان سعی داشتند از تمام لحظات مسابقه فیلم برداری کنند تا نکند زمان کارشناسی رفتار داور، موضوعی از قلم افتاده بماند .

لازم به توضیح است چند موضوع قابل ذکر است :

1)      در کارت زردهای تیمی دوربین فیلم برداری و فیلم ضبط شده برای تصمیم گیری در مورد رای داور مستند نیست زیرا اولا زاویه ایستادن داور با فیلم بردار متفاوت است و از یک بعد به خطای صورت گرفته نگاه نمیشود . برای همین روی کارت زرد تیمی اعتراضی وارد نیست .فقط می توان از فیلم های ضبط شده برای دوره های آموزشی و بازآموزی استفاده کرد .

2)      صوت حرکت دارد و بنابراین نفرات حاضر در زمین همزمان با هم صدای بوق یا سوت را نمی شنودند . از این رو حرف داور پشت تیرانداز ( اگر تصویر و درک درستی در مورد پایان زمان مجاز و آغاز صدای سوت داشته باشد) اولویت است. فیلم برای این موضوع نمیتواند تعیین کننده باشد . فاصله گیرنده صدا با محل ایستادن ورزشکار اختلاف دارد و ممکن است صدا زودتر یا دیرتر به آن برسد . بنابرای سند قابل قبولی برای تایید یا رد رای داور نیست .

3)      عکس از محل برخورد تیر به فیس پس از خواندن تیر به دلیل ناآگاهی عموم ورزشکاران و مربیان از زاویه قراردادی داوران برای خواندن تیر به طور صحیح ، غالبا از زاویه درستی گرفته نمیشود و اصولا زاویه عکاسی را طوری انتخاب می کنند که نمره بالا را نشان می دهد. همچنین ممکن است عکاس قبل از ثبت عکس به تیر ضربه ای به سمت دلخواه خود وارد کرده باشد.اگر عکس از زاویه درست و نزدیک ترین زاویه به محل اصابت تیر به فیس باشد احتمال اینکه با نظر داور یکی باشد زیاد است .

امید است با همکاری شما ورزشکاران، سرپرستان و مربیان عزیز ، بتوان بر سطح کیفی ورزش بر پایه صحیح افزود زیرا که هر باور اشتباهی که در چارچوب ورزش به شیوه ی کار تبدیل شود ، مسلما ضربه های جبران ناپذیری را به ورزش دوست داشتنی تیراندازی با کمان خواهد زد .

کمیته داوران فدراسیون تیراندازی با کمان


اطلاعیه  را از اینجا به صورت پی دی اف  دانلود کنید .

نظرات 7 + ارسال نظر
Davood Nematinia یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 03:43 ب.ظ

khanom rasoli
ba salam mojadad be komitee davaran. dar morede bahs emrooz shoma kheily khosh hal hastam ke dar in zamineh toozihat lazem dadeh shood va omidvaram AGAR chenanche SHAKHSI nesbat be amal kerde davaran eeteraz dashte bashe mitoone in amal ro anjam va man ham beonvan davar khosh hal misham ke agar kasi irade bandeh ro behem tazakoor bedeh ke dar yad giri ayandeh betooneh naghshe jamee dashte bashe , vali in yad avari dalil bar inke ke davar karesh ro bad anjam dadae nist ... va cheghadr khobe ke yek meghdar az ghavanin ro komitee davaran baray SARPARASTE team hay mokhtalef ersal konan ke har hin bazi team hay mokhtalef bedoonan rajee be che mavaredii mitoonan eeteraz konand.dar khatemeh baz az zahamat shoma kamale tashakoor ra daram
ba tashakoor
davood Nematinia

جناب آقای نعمتی نیا . مرسی از حمایتهاتون و مرسی از کمکهای همیشگیتون

جناب خان سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 01:45 ب.ظ

با سلام.

لطفا از فدراسیون بخواهید که در آستانه ی سال نو نسبت به پرداخت معوقه های دستمزدهای سال 93 و 94 داوران اقدام نماید!!

با تشکر

حتما همینطور خواهد بود

Davood Nematinia جمعه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 08:03 ب.ظ

ba salam khedmat dostan aziz
modet hast ke akhbar ye maghale jadidi dar sait shoma moshahedeh nashoodeh , lootfan dar sorate emkan ghavanin jadid ke az aval April emsal be morede ejra dar omade ro ettela resanii konid ke davaran Iran ham OPPDATE beshan va dar zemn bahanei jahate didar az saite shooma ro dashte bashand , In sait alan hodode 3 mah hast ke YAKH zade lootfan akhbar DAGHe der on bezarin ke ma ham mojadadan az saite shoma bazdid konim. ba tashakoor va kheily kheily kheily KHASTE nabashid .
Davood Nematinia IJ WArchery

داور یکشنبه 9 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 07:06 ب.ظ

سلام

پس چرا این مجله ی داوری در نمیاد!!!

چرا تو این وبلاگ قو پر نمی زنه!!

شوهانی چهارشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 06:45 ب.ظ

باسلام درصورت امکان یک کانال یا گروه مختص داوران در تلگرام تشکیل بدهید .تشکر

برگر سه‌شنبه 27 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 02:12 ب.ظ

البته اگر داور اصولا از همین زاویه درست که می فرمایید تیر را مشاهده کرده باشه . تیراندازها در حال حاضر در این زمینه واردتر از داورها هستند و این میطلبد که در اموزش داوران وقت و دقت بیشتری از طرف شما و مدرسین محترم فدراسیون لحاظ شود. با تشکر

و البته اکثرا زاویه مورد علاقه تیراندزان ، زاویه صحیح مورد قبول داوران نیست

برگر پنج‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 10:06 ق.ظ

افرین دقیقا همینه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد