X
تبلیغات
رایتل

کمیته داوران فدراسیون تیراندازی با کمان
کمیته داوران فدراسیون تیراندازی با کمان
لینک دوستان

پدیده دوربین وتیراندازی با کمان

عکاسی و عکس برداری معانی مختلفی برای افراد مختلف دارد. اما نقطه ای مشترک تمامی این تعابیر و معانی، هدف برقراری ارتباط. استفاده از عکس موجب برقراری نوعی ارتباط تصویری بین افراد می شود که گاه بسیار گویا تر و موءثر تر از کلام یا نوشتار تلقی می شود.

در دنیای پر از تکنولوژی این روزها، هیچ ابزار فرهنگی ای به میزان تلفن همراه در روند فرهنگی جامعه نقش ندارد. دوربین که زمانی جزء لوکس ترین تکنولوژی در دست افراد یک جامعه بود این روزها به پیش پا افتاده ترین آنها شده تبدیل گشته است. رشد سریع کابران تلفن همراه موجب شده است که هر فردی در جایگاه خود، یک عکاس، یک خبرنگار، یک کاریکاتوریست و یک منتقد اوضاع اجتماعی و فرهنگی محسوب شود  که بیشتر این عکس ها، از حیطه توانایی و مشروعیت عکاسان حرفه ای و خبرنگاران خارج است. اما در بیشتر موارد بخصوص در کشورهای جهان سوم فرهنگ های فردی در خصوص استفاده از یک فن آوری شکل نگرفته است. بنا براین استفاده سوء از آن گسترش می یابد. این فرهنگ های فردی، گوناگون و غیر قابل کنترل اند. این گوناگونی و غیرقابل کنترل بودن برای اهداف اجتماعی و گسترش فرهنگ اجتماعی مضر است.

مسلما جامعه ورزشی هم مانند دیگر لایه های اجتماع از این موضوع مستثنی نیست . در برخی از رشته ها مانند والیبال از این موقعیت استفاده کرده و از دوربین برای اصلاح خطای داوری استفاده می کنند . اما در رشته تیراندازی با کمان هنوز چیزی به عنوان ویدئو چک وجود ندارد.

در مسابقه اخیر شاهد استفاده ورزشکاران از  دوربین تلفن های همراه بودیم که با گستردگی فراوان سعی داشتند از تمام لحظات مسابقه فیلم برداری کنند تا نکند زمان کارشناسی رفتار داور، موضوعی از قلم افتاده بماند .

لازم به توضیح است چند موضوع قابل ذکر است :

1)      در کارت زردهای تیمی دوربین فیلم برداری و فیلم ضبط شده برای تصمیم گیری در مورد رای داور مستند نیست زیرا اولا زاویه ایستادن داور با فیلم بردار متفاوت است و از یک بعد به خطای صورت گرفته نگاه نمیشود . برای همین روی کارت زرد تیمی اعتراضی وارد نیست .فقط می توان از فیلم های ضبط شده برای دوره های آموزشی و بازآموزی استفاده کرد .

2)      صوت حرکت دارد و بنابراین نفرات حاضر در زمین همزمان با هم صدای بوق یا سوت را نمی شنودند . از این رو حرف داور پشت تیرانداز ( اگر تصویر و درک درستی در مورد پایان زمان مجاز و آغاز صدای سوت داشته باشد) اولویت است. فیلم برای این موضوع نمیتواند تعیین کننده باشد . فاصله گیرنده صدا با محل ایستادن ورزشکار اختلاف دارد و ممکن است صدا زودتر یا دیرتر به آن برسد . بنابرای سند قابل قبولی برای تایید یا رد رای داور نیست .

3)      عکس از محل برخورد تیر به فیس پس از خواندن تیر به دلیل ناآگاهی عموم ورزشکاران و مربیان از زاویه قراردادی داوران برای خواندن تیر به طور صحیح ، غالبا از زاویه درستی گرفته نمیشود و اصولا زاویه عکاسی را طوری انتخاب می کنند که نمره بالا را نشان می دهد. همچنین ممکن است عکاس قبل از ثبت عکس به تیر ضربه ای به سمت دلخواه خود وارد کرده باشد.اگر عکس از زاویه درست و نزدیک ترین زاویه به محل اصابت تیر به فیس باشد احتمال اینکه با نظر داور یکی باشد زیاد است .

امید است با همکاری شما ورزشکاران، سرپرستان و مربیان عزیز ، بتوان بر سطح کیفی ورزش بر پایه صحیح افزود زیرا که هر باور اشتباهی که در چارچوب ورزش به شیوه ی کار تبدیل شود ، مسلما ضربه های جبران ناپذیری را به ورزش دوست داشتنی تیراندازی با کمان خواهد زد .

کمیته داوران فدراسیون تیراندازی با کمان


اطلاعیه  را از اینجا به صورت پی دی اف  دانلود کنید .

[ یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1394 ] [ 03:24 ب.ظ ] [ Admin ]
.: Weblog Themes By S.S :.

درباره وبلاگ

نظر سنجی ها
خرید بک لینک