وبلاگ تخصصی داوران تیراندازی با کمان
وبلاگ تخصصی داوران تیراندازی با کمان

وبلاگ تخصصی داوران تیراندازی با کمان

جمهوری اسلامی ایران

اشتباه از چه کسی است ؟ داور ؟ مربی ؟ ورزشکار؟ (شماره ۱-فینال لیگ)

در مسابقات اخیری که برگزار شده مواردی وجود داشت. متاسفانه و یا خوشبختانه این روزها به این مسائل به شدت پرداخته شده. جای خوشحالی دارد به این دلیل که تلاشهای سه ساله ی این کمیته تا حدی موثر بوده که ورزشکاران قوانین را بدانند و بتوانند در مورد قوانین نظر بدهند اما جای تاسف دارد که از هر موضوع برای حاشیه سازی و متشنج نمودن جوّ استفاده می کنند.به هرحال جنبه ی مثبت قضیه را مورد توجه قرار می دهیم !!  زیرا که در هیچ حالتی همه افراد یک اجتماع با هم راضی نخواهند بود و رفتار عام جامعه همیشه همینگونه بوده که با پرداختن به مسائلی غیر از مساله ی اصلی خشنود باشند ...  

در این مطلب به این موضوع که چه کسی مقصر است می پردازیم . این مطالب بدون قضاوت و بدون طرفداری از گروه خاصی نوشته می شود و فقط شرح واقعه است  ..

1-      مسابقه فینال لیگ کشوری – اسفند ماه 1391

مسابقه ای با پخش زنده همیشه فشارهای کاری خود را دارد که با بی نظمی هایی احتمالی این فشار چندین برابر خواهد شد .      مسابقه قرار بود ساعت 9 آغاز گردد. داوران در ساعت 7 صبح وارد زمین شده و تقریبا شوکه شدند زیرا که هیچ چیز در زمین چیده نشده بود .. ساعت 8 صبح میزبان وارد زمین شده و اقدام به چیدن زمین نمودند درحالی که ساعت 9:50 پخش زنده مسابقات بود . مسابقه ساعت 9:15 آغاز گردید درحالی که اگر مسابقه ی مقدماتی تا قبل از پخش تمام نمی شد به دلیل جابجایی فیس ها برنامه ریزی برای پخش زنده به هم می خورد که همین اتفاق افتاد .. فشار مسابقه چند برابر شده و هر کسی در این حالت قدرت تصمیم گیری کاملا  با تمرکز خود را از دست خواهد داد . در مسابقه تیمی بین تیم های الوند همدان و فولادماهان سپاهان نتایج مساوی بدست آمد و بازی به شوت آف کشیده شد . بعد از اتمام شوت آف داور نتایج 28-28 را مساوی اعلام نموده و شوت آف دوم را اعلام    می کند . 2 تیم سرخط های خود ایستاده و شوت آف دوم را می زنند و تیم فولاد ماهان سپاهان برنده بازی می شود. این اتفاق حدود ساعت 11 صبح رخ داد . بعد از مسابقات تیمی مسابقات حذفی نیز برگزار شد.  نتیجه بازی ها اعلام شده و احکام و مدال ها داده شد . بعد از ناهار تیم الوند متوجه می شود که شوت آف دوم نباید اتفاق می افتاده و باید تیر نزدیک به مرکز اندازه گیری می شد که البته کمی !! دیر شده بود .

قوانین موجود در کتب قوانین در مورد این موضوع :

14.5.2.3 در رقابت‌های تیمی

·         یک سه تیر (برای میکس تیم دو تیر ) تیر طلایی برای امتیاز، برای هر یک از اعضای تیم یک تیر؛

·         اگر مساوی باشند، تیم دارای نزدیک‌ترین تیر به مرکز برنده است؛

·         در صورت تساوی مجدد تیر دوم یا سوم تیر نزدیک به مرکز برنده را تعیین می‌کند .

و اما ...

3.13.1 ژوری متشکل از 3 نفر که توسط کمیته اجرایی برای هر مسابقه جهانی انتخاب می‌شوند .

3.13.2 تصمیمات اتخاذ شده از سوی هیئت ژوری تصمیم نهایی است .

3.13.3 بررسی در مورد قوانین داوران به صورت کتبی توسط سرپرست تیم یا اگر سرپرستی برای تیم تعیین نشده باشد به وسیله درخواست دهنده، ارائه می‌شود .

3.13.3.1 زمانی که اعتراض در پیشرفت تیرانداز از یک مرحله مسابقه به مرحله بعدی تأثیرگذار باشد به صورت کتبی بیان می‌شود و به سرداور مسابقه بین 5 دقیقه از پایان مرحله مربوطه یا مرحله حذفی اطلاع داده می‌شود. در طول مرحله فینال،اعلام اعتراض باید بین 5 دقیقه از پایان مسابقه یا قبل از شروع مرحله حذفی بعدی داده شود.

3.13.3.2 اعتراض کتبی باید بین15دقیقه از پایان مرحله مربوطه یا حذفی،آن چیزی که لازم است، تحویل داده شود .

3.13.4 هزینه ای که برای اعتراض پرداخت می‌شود در صورتی که اعتراض تایید شود یا اگر ژوری تصمیم بگیرد که اعتراض بجا بوده، هزینه برگشت داده می‌شود. میزان هزینه توسط هیئت اجرایی، سالانه تعیین می‌شود .

3.13.5 به محض دریافت اعتراض، باید با سرپرست تیمی که اعتراض کرده‌اند صحبت کرد و علت اعتراض را پرسید .

3.13.6 اعضای کمیته برگزاری یا افراد شرکت کننده در مسابقه صلاحیت حضور برای هیئت ژوری را ندارند .

3.13.7 ژوری در هر زمان از مسابقه، حتی در روز تمرین رسمی باید در دسترس باشند. در طول رقابت‌های حذفی، هیئت ژوری باید در محوطه مسابقه حاضر و در دسترس باشند .

3.13.8 تصمیمات ژوری باید نوشته شود و به اعتراض کننده، سرداور و برگزارکننده‌ها قبل از شروع مرحله بعدی یا قبل از دادن جایزه،گزارش داده شود .

 

هر دو این قوانین در کتاب قوانین وجود دارد و پیروی از هر دو این قوانین الزامیست . نمی توان به دلیل رعایت نشدن یک فانون ، قانون دیگری را نیز زیر پا گذاشت .

همچنین آگاهی نداشتن  مربی / سرپرست و یا ورزشکار از قوانین،  توجیهی برای اعتراض نکردن آنان نیست . چه خوب است که وقتی شخصی سرپرستی و یا مربیگری تیمی را به عهده می گیرد تمامی قوانین و دستور العمل های مربوط به آن مسابقه را مطالعه نماید تا چنین مشکلاتی برای آنان بوجود نیاید. بی شک اگر تیم بازنده اعتراض خود را به موقع به کمیته داوران تحویل می داد موضوع بررسی و رای درست صادر می گردید .